Sabtu, 9 November 2013

Nasi Lemak

Hujan-hujan ni kena nasi lemak panas-panas, memang laju jew makan. Kene time cuti lagi. Pastu sorongkan pulak bantal..Memang best. Dah kenyang apa lagi tido je la. Dapat juga membantu mempercepatkan proses penambahan lemak2 kat badan. Arrrrgghhh....yang tu tak maw.......






Jom masak nasi dulu..
3 cawan standart beras
2 cawan santan
2 helai daun pandan-disimpul
sedikit garam

Caranya..

  1. Basuh beras bersih.masukkan santan dan daun pandan,kalau santan tak cukup tambah air biasa.
  2. Perasakan dengan garam tanak seperti biasa.
Sambal pulak:

Kat umah ni kalau tengok sambal merah je kalenya memang tak jalan la jawapnya. cik abang cakap macam cili tak masak.mungkin dah biasa dengan sambal kalenya gelap agaknye.anak2 pun pandai memilih..memasak sambal ni memang memerlukan masa yang agak lama,dengan menggunakan api yang kecil dan sentiasa dikacau, tumis hingga cili betul2 garing.

Bahan sambal
2 cawan cili kering       }
5 biji bawang merah    } kisar
2 sudu besar ikan bilis } bersama
sedikit belacan          
sebiji bawang besar
sedikit garam
1 sudu besar gula.
1 sudu kecil asam jawa /mengikut selera masing2 -bancuh dengan sedikit air.

Cara nak tumis..

  1. Panaskan minyak secukupnya dalam kuali.tumis bawang besar menjadi perang.masukkan belacan.
  2. Kacau sebentar,masukkan pula bahan kisar tadi. Tumis dengan api yang kecil. Jika menggunakan api yang besar cili tidak akan menjadi betul2 garing. Ni yang akan menentukan kale sambal tu nanti.
  3. Bila dah betul2 garing(seakan membuat sambal goreng) kuatkan api sedikit,terus masukkan air asam jawa tadi. Masukkan juga garam dan gula.kacau sebentar.
  4. Perlahankan semula api dapur dan terus mengacau hingga sambal menjadi sebati dengan minyak.
  5. Padamkan api. saya mengambil masa hampir sejam untuk memasak sambal sebanyak ini. Memang mengambil masa yang agak lama.tapi hasilnya amat memuaskan.
Bila sambal pun dah masak bolehlah dihidangkan bersama telur rebus,timun,ikan bilis goreng dan wajib juga ada kacang tanah yang telah digoreng.nak sedap lagi tambahkan sedikit ikan perda masin. Uuummm...memang layan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan