Rabu, 28 Mei 2014

Masak Lemak Siput Sedut Sama Nanas

Hari Sabtu yang lepas semperna menyambut kedatangan kakak ipar Cik t dari Johor Cik t telah memilih untuk menghidangkan masak lemak cili padi bersama nanas. Walaupun dirumah kami jarang memilih menu masak lemak sebagai hidangan tetapi entah macam mana pula boleh terfikir waktu itu untuk memilih hidangan ini untuk menjamu mereka. Tapi alhamdulillah...walaupun idea nak masak lemak siput ni datang mengejut, tetap berselera Cik T tengok masing- masing menyedut seekor demi seekor siput dari dalam mangkuk.. Memang sodap masakan orang nogori ni...






Bahan bahan:
2 bungkus siput sedut
1 biji kelapa- perah2 kali santannya
segenggam cili padi
sebiji bawang besar
5 inci halia
3 batang serai
Sebiji nanas
Garam secukup rasa

Caranya:

  1. Bersihkan siput. potong bahagian belakangnya. Cara yang lebih mudah gunakan playar atau playar kakaktua kepit dibahagian belakangnya. Cara begini lebih mesra alam sikit :-). lebih cepat,mudah dan bersih. 
  2. Dah siap, cuci bersih sekali lagi siput. Tos dan ketepikan. Jangan lupa tutup ya. Nanti siput tu explor satu umah pulak :-D.
  3. Buang kulit nanas. Potong kecil.
  4. Tumbuk cili padi,bawang besar dan kunyit hidup hingga lumat.
  5. Setelah siap masukkan siput,serai yang telah dititik dan bahan tumbuk kedalam periuk. Masak atas api sederhana. Biarkan air siput dan nanas kering. Kalau tak buat gini nanti takut kuahnya kuat berbau hanyir siputnya.
  6. Setelah airnya kering, masukkan santan dan perasakan dengan garam secukup rasa.
  7. Masak hingga mendidih menggunakan api kecil dan sentiasa dikacau.
  8. Siap untuk dihidang..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan